dinsdag 17 augustus 2010

Dappere honden


Krijg ik de kans, heeft baasje een stoel niet goed onder de tafel geschoven, dan hup spring ik erop, leg mijn voorpoten op de rugleuning en rechtop staand op mijn achterpoten kan ik door het raam het centrum van Voordorp overzien. Baasje vindt me dan net een wijkagent en zegt dat ze een politiepet voor me zal kopen, want die past iedereen beweert ze.

Op 5 mei zag De Brink er heel anders uit. Er stond een grote witte tent en overal marktkramen. Ik blafte hard naar de wapperende vlaggen, maar baasje zei dat het goed was. Zestig jaar geleden hadden Amerikaanse en Canadese soldaten Nederland bevrijd van het Duitse Nazidom. De vrijheid was met veel bloed betaald en dat mogen we nooit vergeten.
Nou dat zal niet gauw gebeuren want iedere dag snuffel ik door straten die vernoemd zijn naar mensen die gevochten hebben voor de vrijheid. Voordorp is een bolwerk van overleden vrijheidsstrijders. Alleen hebben we nog geen monument. Het ontwerp van metershoge toortsen in rode steen die De Brink zouden markeren is door de meeste mensen afgewezen. Jammer voor baasje, want die vond het heel mooi. De mensen wilden liever een beeld dat ze konden herkennen, b.v. van Steve Biko; de strijder tegen apartheid in Zuid Afrika. Maar ja hoe gedenken we dan al die andere helden?

Ze zouden natuurlijk ook een beeld van een beroemde hond kunnen maken. Een hond in steen of brons laat nooit wat achter op een ongelegen plaats. Zelfs Boudewijn Büch, die niet van honden hield, raakte gepassioneerd door het Amerikaanse hondje Shep dat van 1936 tot 1942 leefde op het station Fort Benton in de staat Montana en daar een eigen standbeeld kreeg.



In veel Amerikaanse en Britse musea zag hij hondenhelden, opgezet of als standbeeld. Meestal speur- en berichtenhonden, postuum vereerd, nadat ze het leven in een oorlog gelaten hadden. In Londen staat een monument voor alle heldhaftige dieren uit alle oorlogen en de Britten kennen de ‘Dickin Medal’ een onderscheiding vergelijkbaar met het Victoria Cross voor de hoogste militaire eer.

Reddingshonden zoeken mensen in puinhopen na een aardbeving en wat te denken van die zwerfhond in Kenia die onlangs dwars door het drukke verkeer heen, met een vondeling in een plastic tas aan kwam sjouwen. Zo’n schat verdient een standbeeld met de baby in haar bek als symbool van leven en vrijheid in strijd tegen de wegwerpmaatschappij.

Woef! JIP


Verscheen eerder in de Voordorp Vooruit van juni 2005

3 opmerkingen:

  1. Jip wat sta je daar stoer! En ik moest bijna huilen van het filmpje ...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja heel zielig hoort van die Shep. En ik vraag me af wie hem al die jaren te eten heeft gegeven? poot van mij Jip

    BeantwoordenVerwijderen