zondag 27 juli 2014

Een veld vol Zonnebloemen



Sorry, maar ik ben een beetje moe. Dat komt door al die emoties, die via de televisie de huiskamer binnen fladderen. Ik wilde bijna vliegen zeggen, maar dat vind ik gezien de oorzaak niet erg gepast.

Ja natuurlijk moet ik mijn hart luchten over de  MH17. Ik vind het zo onwerkelijk. Je gaat op reis samen met je familie voor een fijne vakantie. Wie doet dat niet? Baasje is ook een aantal jaren geleden met haar kinderen naar Rome gevlogen en gelukkig heelhuids teruggekeerd. Of je moet weg voor je werk.  Naar een congres om samen met een aantal collega’s je te verdiepen in een of ander maatschappelijk probleem. Baasjes oudste kind vliegt de hele wereld over om dan hier, dan daar met andere wetenschappers over moeilijke vraagstukken te praten. En ja, natuurlijk hoop je dat het vliegtuig in de lucht blijft. Mensen die het kunnen weten, zeggen zelfs dat het veiliger is dan in een auto op de snelweg.

Maar toch gebeurt het af en toe dat het noodlot je als een bliksemschicht treft en je vliegtuig verongelukt.  Een vreselijke   ramp, omdat dan heel veel mensen  tegelijkertijd doodgaan.  En niet alleen  mannen, vrouwen en kinderen. Bijna op iedere vlucht vliegen ook dieren mee. Zo zaten in de MH17  twee honden. Een Friese Stabij van acht jaar oud, genaamd Quinta en een Duitse Herder-pup, die  Costa heette.

Zelf heb ik nog nooit gevlogen. Baasje vindt het niets voor mij om alleen in een kooi onder in het vliegtuig tussen de bagage te staan. Maar ik ken honden zoals Fifi en Puk die regelmatig met hun baasjes mee vliegen om op vakantie te gaan. Juultje een ruwharige dwergtackel mag in de passagiersruimte, op schoot bij haar baasje. Soms is het een voordeel als je heel erg klein bent.

Gelukkig zaten ze niet in de MH17. Hun leven is niet geëindigd in een groot veld vol met goudgele zonnebloemen. Ruisende zonnebloemen die diep moeten hebben gebogen voor al die mannen, vrouwen en kinderen die vanuit de stilgevallen hemel naar beneden daalden. Ver weg in een uithoek van de Oekraïne: een oorlogsgebied.

Doodleuk uit de lucht geschoten.


Woef!  Jip

Verschijnt in de VoordorpVooruit van augustus 2014

1 opmerking:

  1. Ha Jip, elders lees ik dat jij en je baasje moe zijn. Dat is vast niet alleen van alle trieste gebeurtenissen, waar je een goed stuk over schrijft.
    Ik zou zeggen ga lekker met zijn tweetjes naar de tuin, laat de boel, de boel en geniet van het mooie weer. Jullie kunnen niet alles op nek en pootjes nemen. Ik hoop je binnenkort te zien.

    BeantwoordenVerwijderen